I en artikel i SvD den 2 januari 2014 med rubriken ”
Tillväxtmarknaden i Kina – nyckeln för bilindustrin” skriven av Jonas Fröberg. redogörs
för hur västtillverkare av bilar kommer att styra i öst.
Revisionsfirman KPMP
har dragit ut trendlinjerna för bilindustrin fram till 2020 och
sammanfattar analysen med Kina,Kina Kina. Så dominerande verkar Kina bli. 2000
såldes i Kina 1,8 miljoner bilar , i
USA 17,4 milj.. 2013 har Kina passerat
USA med 21 milj. sålda bilar mot USA:s
20,7. 2020 väntas Kina sälja 34,7 mot USA:s 17,4..USA får vara glad för
oförändrad försäljning medan Kina säljer dubbelt så många bilar. Västeuropa kan
kanske 2020 sälja samma antal som 2007 det vill säga 17 milj. bilar.
Tillväxtmarknaderna finns i Kina, Indien och Brasilien.
En bil såld i Kina genererar dubbla vinstmarginalen mot en
bil såld i Europa som i sin tur genererar dubbla vinstmarginalen jämfört med
USA. 2020 kommer tre av fyra sålda bilar i världen fortfarande från de redan
etablerade tillverkarna i Europa, USA, Japan och Korea. I Kina finns
tillväxtpotentialen eftersom trots tillväxten det senaste årtiondet det endast
finns 16 bilar per 100 invånare i åldersspannet 15 till 79 år. I USA kommer
siffran vara 99 i Tyskland 69, i Frankrike 79
Fröbergs egen reflektion ” är att västtillverkarna mycket väl kan få gigantiska bakslag i Kina.
Alla utländska tillverkare har tvingats in i 50/50-ägda samriskbolag med
inhemska bilbolag, i vilken relationerna har blivit alltmer spända när de
kinesiska bilbolagen, ivrigt påhejade av kinesiska myndigheter, kräver en
större del av kakan.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar