måndag 20 september 2010

Hur går det för Mona Sahlin?

I Expressen den 11 sept. 2010 med rubriken ” Sanningen om kontokorten” tar Kassem Hamadé, Christian Holmén och Micke Ölander heder och ära av Mona Sahlin. Underrubriken hade följande lydelse:” Det är omdömeslöst, slappt och slarvigt”. Jag läste inte artikel då för att bara rubrikerna fick mig att må illa. Då var det åtta dagar kvar till valet.

Sedan dess har jag fått allt större aktning för Mona Sahlin. Hon har stått upprätt i den svåra snålblåsten. Det var journalisterna som publicerat artikeln som var omdömeslösa och tarvliga. Mona är nu den klarast lysande stjärnan i det socialdemokratiska partiet. Mosa Mona- kampanjen har lyckats i så måtto att de borgerliga behåller regeringsmakten.

När kontokorthärvan exploderade 1995 var Mona på väg att bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Det var kanske bäst för Sverige att Göran Persson i stället blev statsminister. Att Sverige har så god ekonomi nu beror i icke ringa utsträckning på Göran Perssons hårda nypor när det gäller ekonomin. Jag tänkte att socialdemokraterna måste byta partiledare om man förlorar detta valet. Nu är jag inte så säker. Margot Vallström kan möjligen vara en självklar kandidat om hon vill bli statsminister.

Inga kommentarer: