söndag 18 november 2007

Är buddhismen en religion?

När jag läste Giten Swami Dhyans artikel " Intuition – att utveckla tillit." på Sourze för första gången upplevde jag den som ganska svårbegriplig. När jag senare läste den med större koncentration uppfattade jag den som en mycket bra artikel och var förvånad att den bara hade två kommentarer. Den hade ett släktskap med den buddhism som jag utan framgång försökt introducera på Sourze. När jag slutat skriva kommentarer om buddhismen var antalet kommentarer uppe i 22 med benäget bistånd av Inger-Sofia och Anna – Lena. Jag tackar.
Här är kommentarerna:"Yngve K
"Jag har flera gånger försökt att introducera Buddhismen på Sourze men misslyckats varje gång. Källa: National Geographic n:r 20 dec.2005. Rubrik:" Är Buddha svaret" av Perry Garfinkel.
Han skriver:" Buddhas idéer byggde inte på någon tro som andra religioner, utan på iakttagelser av verkligheten. Allt började med det han själv såg utanför palatset. Han kom fram till läran om de fyra ädla sanningarna. 1) All existens är lidande, psykiskt och fysiskt. 2)Lidandet har sitt ursprung i begäret, eller livstörsten. 3) Genom att begäret upphävs kan även lidandet upphävas. 4) Det finns ett sätt att upphäva lidandet : den ädla åttafaldiga vägen. Denna visar oss "rätt" beteende och "rätt" tankar.. Den åttafaldiga vägen är ett slags kompass som leder oss till ett liv präglat av visdom (rätt åskådning, rätt tanke), dygd(rätt tal, rätt handlande, rätt yrke) och mental disciplin(rätt strävan, rätt uppmärksamhet, rätt koncentration) En viktig del av den åttafaldiga vägen är meditation. Själva tekniken kan skilja sig åt inom olika buddhistiska riktningar - ensam eller i grupp, med ansiktet mot en vägg eller vänd mot andra mediterande, med slutna eller halvöppna ögon. I många fall börjar dock meditationen med att man fokuserar på sin andning. Det är inget mystiskt eller överjordiskt med det - ingen levitation, ingen utanför kroppen - upplevelse. Med varje in- och utandning förfinas ens medvetenhet och man blir fokuserad./-/ Med tiden kommer du att inse - ibland är denna insikt smärtsam ibland är den glädjande - vad Buddha insåg:" Vi är vad vi tänker".
Inger-Sofia
"Om livet talar vi lite.Om kärlek likaså.Om växande och smärta.Vill vi ej höra på......" olika meditationstekniker, har jag prövat,Kommit fram till, att för mig, är naturen,den naturligast,meditationsplatsen.Där möter tysnaden mig.inga yttre tankar stör.jag bara är. Det finns så många ord,för det enkla självklara-att bara vara-utan ord.k.
Inger-Sofia
God morgon yngve och Ni andra. Du är en mångfacetterad man. Förstår din vän,att det måste vara givande, att samtala,diskutera med dig.Det finns mycke du kan och funderar kring.Detta forum i sin rutform,kväver ordflödet,det är så mycke man tänker,men så svårt,att med några få ord precisera,det man menar,undrar över.Så oftast låter man bli.
Yngve K
God morgon Inger-Sofia och alla andra. Jag fick idén att lägga ut Buddhas tankar på denna artikel därför han har meditation som en viktig del av läran. Nu har buddhismen blivit en politisk kraft som det tidigare inte varit.I Wall Street Journal den 8 nov.2007 finns en två sidors reportage:" Instant karma: How Buddhism become a political - activism force."
"Med 379 miljoner buddhister i världen i dag är det den femte största religionen efter kristendom(2,1 miljarder),islam(1,3 miljarder) hinduism (870 miljoner) och traditionell kinesisk religion (405 miljoner)."
Buddha avsåg inte att hans idéer skulle bli en religion. Hans sista ord lär ha varit:" Ni skall vara er egen ljuskälla"Perry Garfinkel:" Buddhismen är inte dogmatisk(vi litar inte på auktoriteter), den bygger på erfarenher som man kan pröva med sina egna sinnen(i vår tid har vetenskapen blivit den nya guden), den hävdar att man själv - inte utifrån kommande kraft - ansvarar för sin egen lycka(vi gick i främsta ledet i självförverkligandevågen)och den betraktar sinnet både som hindret för och nyckeln till fullständig förståelse av sig själv(in kommer Freud och psykoanalysen.)
"myrboa"
"Ni skall vara er egen ljuskälla" Bra att du tog upp just dessa viktiga ord. Människorna är inte tänkta att tex vara Buddha- kopior. Hon ska bli sin egen auktoritet en dag. Alla "profeter och vise män" har påpekat/påpekar denna viktiga sanning, Buddha tex visade på den väg han gått för att bli fullt medveten/upplyst. Genom mörker och ljus gick hans väg. Tänker att det skulle vara svårt att se ljuset utan mörkret som bakgrund."
Yngve K
forts.Många européer och amerikaner lockas av de komplicerade ritualerna i tibetansk buddhism och japansk zenbuddhism medan andra föredrar den sydostasiatiska theravadabuddhismans enkelhet.Det är med utgångspunkt från denna tradition som jag praktiserar vipassana det vill säga "meditation leder till insikt."
myrboa
Oj! Oj Yngve! Vilka spännande tankar du förmedlar. Tankar som inspirerar. Nu ska hundgänget och jag själv ut i vår vackra natur. Iskristallerna glittrar i solen och återspeglar alla regnbågens färger. Vackert! Ha det gott! Anna-lena
Yngve K
Tack Anna-Lena. Så kom Buddha fram till sin väg.Garfinkel:" Under sex års tid utsatte han sig för samma försakelser som andra asketer - han fastade, iakttog tystnad och levde ensam i en grotta - tills han insåg att han inte hade hittat det han sökte. Det måste finnas en annan väg, en "medelväg" mellan ohämmad njutning och askes.Han bestämde sig för att sätta sig och meditera under ett av de tempelfikonträd som stod där på slätten längs floden Ganges tills han fann svaret.". Buddha avsåg inte att hans idéer skulle bli en religion. Faktum är att han avrådde människor från att ansluta sig till någon väg eller något råd utan att först ha prövat det./-/Vissa anser att Buddha hade rätt att buddhismen inte bör ses som en religion utan som en filosofi eller en form av psykologi...Buddhismen uppmanar oss att ifrågasätta auktoriteter och rentav utmana dem."
myrboa
Gillar Buddhas ord om att ifrågasätta auktoriteter. Som jag förstått, hade Buddha uppnått full medvetenhet,(som vi alla ska uppnå) Han visste därför att varje individ i sig själv måste upptäcka sanningen..nå ljuset, av egen kraft. Det går inte att låna andras erfarenheter. Kan inte särskilt mycket om Buddha.eller Buddismen. Har bara läst lite om hans liv. Kan förstå varför Buddha inte hade för avsikt att det skulle bildas någon religion.
myrboa
" Det är vårt motstånd mot livet som gör oss olyckliga" Lär Buddha ha sagt. myrboa" Buddhismen är genomsyrad av en anda av fri undersökning och fullständig tolerans. Den är det öppna sinnets och det medlidsamma hjärtats lära, som lyser upp och värmer hela universum med sina båda strålar, vishet och medlidande, och som sprider sitt milda ljus över varje varelse som kämpar i födelsens och dödens ocean." Narada Maha Thera ) A-L
myrboa
Kunde inte låta bli att söka på nätet. Fann dessa rader här ovan. En skön helg i livets fria flöde önskar jag dig Yngve Anna-lena. 2007-11-10 15:52
Garfinkel skriver om buddhismens fredlighet följande:" Trots detta har spridningen av buddhismem – en helt igenom fredlig process – i perioder mötts av fientlighet. I Kina började Tangdynastins kejsare Wuzong år 842 efter Kristus förfölja främmande religioner. Omkring 4600 buddhistkloster revs, ovärderliga konstverk förstördes och cirka 260 000 munkar och nunnor tvingades tillbaka till ett vanligt liv.
Historien upprepade sig, när kommunistpartiet i Kina försökte undertrycka buddhismen – mest uppenbart skedde detta i Tibet. I människorättsorganisationen International Campaign for Tibet (ICT) har mer än 6000 buddhistiska kloster och tempel i Tibet förstörts sedan 1949, och minst 500 000 tibetaner har dött till följd av fängsling, tortyr, svält och krig. I dag återvänder dock buddhismen till Kina – som en lotusblomma som tränger upp ur marken."
Som framgår av Wall Street Journal den 8 nov. 2007 är buddhismen mycket aktivare i politiska sammanhang än den var tidigare. Man kan undra vad det är i buddhismen som driver munkarna att protestera mot militärregimen. Jag skulle tro att det är den tilltagande fattigdomen med allt större svårigheter att få mat för dagen som är huvudorsaken till protesterna. Vi kommer nog att få se en mycket militantare buddhism i framtiden.

Inga kommentarer: