lördag 16 februari 2008

Brev som inte kom fram skickas på bloggen.

Tack för julkort och brev. Jag har alltid varit dålig på att skriva brev så jag har inte skrivit många sådana i mitt liv. Det är väl bristerna i den känslomässiga biten. När jag arbetade med min far i Duvemåla lärde jag mig att inte reagera på någonting som hände för då skulle jag inte stå ut med det livet. När min far ringde på våren och frågade om jag kom svarade jag ja fast jag inte ville åka. När jag inte längre var tvungen att åka till Duvemåla åkte jag nästan aldrig dit.
När min mor fick hjärnblödning 1967 hade jag börjat studera historia vid Göteborgs universitet. Nu stoppades mina studier i tio år. År 1977 tog jag 60 poäng i historia och sedan tog jag ytterligare 120 innan jag tog ut min fil. kand-examen. Min första lägenhet skaffade jag när jag var 39 år 1975 och den bor jag fortfarande i. Innan dess hade jag ett rum för jag var ju borta långa tider av året.
Att jag skulle misslyckas med både äktenskap och arbete berodde nog i icke liten utsträckning på att jag var för gammal, 41 år när jag gifte mig och 46 när jag gick på lärarhögskolan så därför blev jag diskare i nästan 15 år till jag gick i pension vid 60 år. Sedan jag var 66 år har jag kunnat göra det jag skulle ha gjort från det jag var 29 och hade tagit studenten nämligen att skriva. Jag har nu 181 artiklar publicerade på Sourze (sourze.se)och ett tjugotal på min blogg (yngvekarlsson.blogspot.com) Det är det absolut viktigaste jag gjort i hela mitt liv.
Jag delar nog ödet hos många både hemmasöner och –döttrar att man fick antingen stanna hemma och ta hand om föräldrar eller överta gårdar eller andra företag. När de kom loss var allt försent och de levde sedan förgrämda i resten av sitt liv.
Tack vare att jag har skrivit på Sourze och på min blogg har jag till sist fått förverkliga mig själv. Jag kan säga som Nikodemus när han träffat Jesus:" Nu kan jag fara hädan i frid" men i stället för att tänka på döden är jag aktivare än någonsin och skriver en artikel i veckan för närvarande och jag tar ut svängarna ordentligt både i artiklarna och kommentarerna. Jag har 15000 läsare på en artikel och 5000 på en och 3000 på ett par andra.
Jag framför mina hälsningar till Miranda och Vendela och tackar för det fina fotografiet.
Hjärtliga hälsningar och varma kramar från Yngve
Detta brev till min brorson Janne och hans fru Jenni som inte kom fram visar en del av mitt liv som jag inte har skrivit om i mina artiklar för att det har varit för privat. Jag lägger in det på min blogg för att bilden av mig skall bli mera fullständig.

Inga kommentarer: