tisdag 24 februari 2009

Romarna bättre än sitt rykte.

Mitt intresse för Rom väcktes när jag studerade latin i Lund. Jag fascinerades av Roms historia. Västra Rom bevarades i ungefär tusen och östra Rom ett och ett halvt årtusende tills turkarna erövrade huvudstaden Konstantinopel 1453.
Romarriket är undervärderat i förhållande till nutiden. I själva verket var det riket högt utvecklat särskilt i förhållande till efterföljande medeltiden. Inte ens 16- och 1700-talets människor förstod sig på antiken. När det gäller transportväsendet överträffades det romerska vägnätet av järnvägarna först på 1800-talet. Genom användningen av cement vid byggandet av hus och broar finns de bevarade än i dag. Ett exempel är Colosseum som enligt Bonniers stora lexikon "invigdes 80 e. Kr och beräknas ha rymt 50 000 åskådare. Som skydd mot sol och regn kunde väldiga segel spännas ut över hela åskådarrummet." Det var ingen dålig prestation av ett folk som nutidens människor ser ner på som underutvecklat.
Att jag intresserade mig för romarna hade också sin orsak i att romarnas poesi var högt utvecklad. Jag har skrivit om Catullus dikter som imponerade på mig.

Inga kommentarer: