fredag 1 maj 2009

Har vänstern en chans?

Första maj är, frånsett kvällstidningarna, en tidningsfri dag och jag hade istället med mig fyra Internationalen till seven eleven. Det var tyvärr ett ganska magert innehåll och jag förstod varför när jag läste Financial Times från den 30 april. Det skall fan till att vara vänsterman i dessa dagar.
Andra sidan i FT visar nattsvarta siffror för BNP och arbetslöshet i en rad länder. Tysklands BNP kommer att minska med 6 procent under 2009. Irlands ekonomi kommer att minska med 14 procent mellan 2008 och 2010. Spaniens arbetslöshet kommer bli 17,2 procent av arbetskraften. Under de första tre månaderna av 2009 sjönk USA:s ekonomi med 6,1 procent. Brasiliens industriella produktion sjönk under 12 månader fram till februari med 17 procent.
Ovanstående siffror borde bädda för vänstern men det syns inte något vänsteralternativ över horisonten. En insändare av nyliberalen Johnny Munkhammar under rubriken "No alternative to Thatcherism" förklarar varför. Han skriver att under de 30 år som har gått sedan Thatcher kom till makten har världshandeln femdubblats, inkomsterna ökat med 50 procent och hundratals miljoner människor har lämnat fattigdomen bakom sig.
Det ser inte särskilt ljust ut för en vänsterman. Jag ser inga ljuspunkter i mörkret. Nyliberalerna har tagit hem spelet så långt jag kan se.

Inga kommentarer: