lördag 9 maj 2009

Per Stigman en antinazistisk äventyrserie.

Under streckets artikel i SvD den 7 maj med rubriken "Per Stigman varnade barnen för nazisterna" och skriven av Ulf Boëthius, intresserade mig i högsta grad.
Jag läste om Per Stigmans äventyr i 1300-talets Sverige under krigsåren. Det var spännande läsning när han gjorde upp räkningen med tyska fogdar i Albrekt av Mecklenburgs Sverige. Albrekt var kung i Sverige mellan 1364 och 1389. Såsom varande tysk var han ett lämpligt föremål när kommunisten och redaktören för den antinazistiska Arbetar-Tidningen Nils Holmberg ville gissla nazisterna. Jag hade dock ingen tanke på att det var ett led i uppgörelsen med det nazistiska Tyskland när jag läste berättelserna. Jag läste dem eftersom de hade ett spännande innehåll. Rekord-Magasinet hette tidningen som äventyrsberättelserna var införda i, som annars mest handlade om sport. Jag var också idrottsintresserad men då var alla idrottsmän amatörer och hade ett arbete vid sidan om idrotten. Nu handlar det bara om pengar så därför ser jag bara på OS och VM. Liksom jag kunde årtal i historien kände jag då också till världsrekorden i fri idrott.
Enligt Boéthius "föddes Per Stigman i själva verket redan 1942 då Holmberg blev ombedd att skriva en följetong för ungdom i det nystartade Rekord-Magasinet. Hjälten dök upp i tidningens första nummer utgivet i december 1942." När jag började läsa om Per Stigman kommer jag inte ihåg men det var kanske sista krigsåret 1945 när jag var nio år.
Nils Holmberg träffade jag då och då när det hölls föredrag i politiska ämnen. Han var en bra talare. I mitt tycke var han alltför antisovjetisk och för mycket Kinavän. Han bodde i Kina under några år. Annars var hans hemvist Göteborg. Han och Mao skulle vända sig i sina gravar om de såg vad sentida kommunister hade gjort med Kina.

Inga kommentarer: