fredag 27 augusti 2010

Min syn på 68-rörelsen.

Jag har läst Lasse Wilhelmssons inlägg om 68- rörelsen. Jag var själv med i den och samlade in pengar till Vietnam. Jag blev vänsterman redan 1960 och hade sympatiserat med Sovjet och övriga östblocksländer inklusive Kina hela tiden.

De som tuggade teser allra mest i 68-rörelsen var enligt vad jag uppfattade situation de som kom ifrån medel- och överklass. De saknade erfarenhet från arbetslivet. Jag var prosovjetisk hela tiden medan FNL-rörelsen rörde sig åt det prokinesiska hållet. Jag stödde inte de Röda Khmerna i Kambodja vilket både FN och USA gjorde. Jag höll på Vietnam i kriget mot Kambodja. Det var regimen i Kambodja själva som förorsakade kriget genom ständiga gränskränkningar och förföljelser av de vietnameser som bodde i landet. Annars hade nog kriget aldrig kommit tillstånd.

Inte heller stödde jag den hjälp som vänstern lämnade till gerillan i Afghanistan på 80-talet. Det var Afghanistankommitén som hjälpte Afghanistan också under talibanerna. Hade Sovjet tillåtits segra i det kriget på samma sätt som Vietnam besegrade de Röda kmererna, hade situationen varit mycket bättre för afghanerna.

En anmärkningsvärd sak är hur vänstermän går över till den yttersta högern. Det är tydligen fallet med Wilhelmsson, Följande citat av denne tycks bekräfta detta.:” I mångt och mycket svalde vi demoniseringen av Hitler och Nazismen och godtog den historieskrivning som gjorts av sovjetiska, engelska och amerikanska historiker, där Churchill och Stalin blev om inte hjältar, så åtminstone de som räddade oss från Hitlers ondska. Den enkla frågan hur det kunde komma sig att Hitler och inte Stalin hade störst stöd av sitt folk, ställdes aldrig, eller om det spelade någon roll vem som var folkvald. Eller om Churchill var mindre rasist än Hitler, bara för att nämna något.”

Jag anser att Hitler och Nazismen bör demoniseras och att Churchill och Stalin räddade oss från Hitlers ondska. Wilhelmsson tycks tro att Hitler var folkvald. Det var han inte utan han tog makten genom en kupp vid riksdagshusbranden 1933. Både Hitler och Churchill var rasister. Hitler i förhållande till judar och de slaviska folken och Churchill i förhållande till de koloniala folken.

Inga kommentarer: