måndag 17 mars 2008

"Kvartslivarna" är framtiden.

Ann Lagerström har skrivit en mycket intressant serie kallad kvartslivskrisen i SvD den 3,4,5,6 mars 2008.
Den första artikeln har rubriken ”Knappt vuxen, redan gammal” står i motsatsställning till min artikel på Sourze ”Man blir aldrig för gammal”. Ändå hade jag också min kvartslivskris som berodde på min mors sjukdom när jag var över 30 år och hade påbörjat akademiska studier.
Generationerna har en intressant indelning. En del av dessa kände jag till redan t.ex. baby boomers och x- och y-generationerna.
Här är de olika generationerna:” 1946-1964. Börjar efter andra världskriget och slutar fyra år efter att p-pillret blev tillgängligt för alla.1) Love generation 2)baby boomers 3) Me generation 4) War Babies 5) Köttberget.
1965-1980 Betraktas som apatiska, cyniska slackers. Föddes in i folkhemmet…och lever i skuggas av 40-talisterna. 1) Generation X 2) Post boomers 3) Baby Busters 4) Slackers 5) Tventy/thirty somethings.
1980-2002 Barn till babyboomers, offer för curlingföräldrar. Starkt influerade av internet och globaliserade medier. 1)Millenniegenerationen 2) Generation Y 3) Yeppies 4) Nät-generationen 5) Dot.com generationen 6) Googles-generationen 7) Generation What? 8) Second Baby Boom 9) MeWe-generationen.
Underrubriken i Ann Lagerströms första artikel ”Knappt vuxen, redan gammal” skiljer sig från den fjärde artikelns högt avsevärt. Den första har följande underrubrik:” Trots att de nyss har lämnat tonåren känner de sig gamla, deppiga och vilsna./-/ Idagsidans nya serie handlar om kvartslivskrisen, ett begrepp som myntats i USA och spritt sig över världen, nu även hit.”
Jämför med den fjärde artikeln” 80-talister inger hopp” där underrubriken har följande lydelse:” Kvartslivskrisen behöver inte vara något negativt. Den kan vara startskottet för att sätta ny kurs i livet, enligt framtidsforskaren Thomas Fürth. Han sätter stort hopp till 80-talisterna och anser att 60-talisterna är den mest konservativa nu levande generationen.”
Ann Lagerström jämför 40-talisterna och man kan inkludera min 30-talsgeneration, med 80-talisterna. Alla födda före 60-talet och efter 70-talet har upplevt mer eller mindre oroliga tider. Enligt Lagerström vet ”20- till 50-talister vad fattigdom innebär och de vet att man måste kavla upp om man skall komma någon vart, att allt inte är givet. Likadant är det med 70- och 80-talister – ekonomisk kris, miljöförstöring, terrorism, arbetslöshet. Men för 60-talisterna, för dem var allt dukat, de föddes med guldsked och de tror fortfarande att samhället är skyldiga dem en framtid./-/
Men det finns hopp, säger Thomas Fürth, 40-talistgenerationen går nu in i en tid som på många sätt liknar de unga vuxnas. Precis som kvartslivarna är de en ny sorts åldersgrupp – välutbildade, obundna, nyfikna pensionärer som också funderar över hur de skall använda sin nya frihet. Inom några år kommer vi ha ett par miljoner människor mellan 19 och 32, och mellan 55 och 80, som förutom när det gäller pengar, bostad och kontakter, lever under samma villkor.”
När jag visade Lagerströms artiklar i SvD för en bekant undrade han om han kunde få artiklarna när jag hade läst dem men jag skrev i stället ut dem åt honom på biblioteket. Jag känner nästan på mig att de kan bli epokgörande för synen på framtiden. Det kanske ljusnar över horisonten efter alla nattsvarta förutsägelser. Som vänsterman har jag alltid tillhört optimisterna bland pessimistiska konservativa högermän som tyckte att det var bättre förr innan socialdemokraterna fick makten i Sverige.
Som på ett bananskal halkade jag in i 80-talisternas samhälle och med Lagerströms slutord håller jag på med ” att utveckla internet till ett globalt humant nätverk för klotets alla individualistiska kollektivister.” Om min artikel inte kommer in på Sourze kan jag alltid publicera den på min blogg. Just nu tycks inte mina artiklar inte stå i samklang med det som debatteras på Sourze och därför kommer de inte in där.

Inga kommentarer: