lördag 19 april 2008

Mera om Colombia.

När jag går igenom gamla papper dyker två stora kuvert fram med tre kronor, Sveriges riksdag och andre vice talman skrivet på framsidan. Orsaken till att jag fick breven var att jag några dagar tidigare i maj månad år 2002 hade lyssnat på ett föredrag som riksdagens andre vice talman Eva Zetterberg (v)höll i Göteborg om Palestina. När hon skulle gå tog jag modet till mig och överlämnade ett antal artiklar som jag hade skrivit. Den sista veckan i maj 2002 var en händelserik vecka i mitt liv då jag dels fick breven från Eva Zetterberg poststämplat den 23 maj och mina första artiklar på Sourze blev publicerade. Samtidigt fick jag ett brev från Johan Lönnroth(v) som också hade tagit del av innehållet i mina artiklar. En tid senare var Lönnroth på ett politiskt möte i Göteborg. Först när Lönnroth skulle gå tog jag mod till mig och sade att det var jag som hette Yngve Karlsson. Mer blev det inte och jag vill i efterhand tacka Zetterberg och Lönnroth för att de trodde på mig när jag var utan självförtroende när det gällde min förmåga att skriva.
Kuverten från riksdagen innehöll material som Zetterberg hade samlat om Colombia som hon särskilt intresserat sig för. Det innehöll en reseberättelse från en resa som representanter från samtliga riksdagspartier gjorde till Colombia 1-9 september 2000 och ett initiativ från gruppens sida att åstadkomma fred och kamp för mänskliga rättigheter. Med var också protokoll från en debatt i riksdagen om de mänskliga rättigheterna den 28 mars 2000.
Debatten i riksdagen för åtta år sedan verkar både avlägsen och nära i tiden. Inbördeskriget pågår fortfarande i Colombia och de mänskliga rättigheterna kränks mer än någonsin. Farc-gerillan har tagit ett stort antal människor som gisslan. Det pågår nu stora ansträngningar att få dem frigivna. Som vänsterman har jag hyst vissa sympatier för Farc-gerillan men nu när man sysslar både med knarkhandel och gisslantagande har mitt tålamod med deras metoder varit i avtagande hela tiden. Nu önskar jag en snabb uppgörelse med regeringen.
Jag har sedan dess år 2006 skrivit en artikel på Sourze om Colombia under rubriken "Feminismen i Colombia".
SvD den 19 april 2008 har en artikel under rubriken "Våldsam tillväxt i Colombia". Enligt artikeln har Colombia 44 miljoner invånare och BNP-tillväxten var 7,5 procent. Vicepresidenten Francisco Santos påstår att den colombianska marknaden är en av de mest dynamiska i världen. Utländska direktinvesteringar är de högsta i Latinamerika i förhållande till BNP. Det som bekymrar ledarna är om kongressen i USA skall sluta ett frihandelsavtal med Colombia. Både Barack Obama och Hillary Clinton säger nej till frihandel med Colombia, delvis för att rädda jobb i USA. Om någon av dem kommer till Vita Huset gäller dock en annan geopolitisk verklighet så det kanske blir ett ja i slutändan.

Inga kommentarer: