torsdag 25 juni 2009

Jag har läst Hitlers Mein kampf del 2

Jag har läst Hitlers Mein kampf (Min kamp). Läsningen framkallade många tankar i olika riktningar. Mina första tankar finns att läsa på min blogg yngvekarlsson.blogspot.com Sedan dess har jag mina tankar gått i olika riktningar. Har våra hemmanazister som gör hitlerhälsning läst den. Jag betvivlar det. Det är en prestation att ta sig igenom den 637 sidor tjocka boken.
Hitler var inte dum som man kan få intrycket av när man läser om honom. Det framgår av följande citat:" Jag läste den tiden oerhört mycket och grundligt. All den tid som jag var ledig från arbetet ägnade jag åt studier. På några få år lade jag grunden till ett vetande som jag fortfarande utökar."
Det liknar min egen utveckling till "evig student" och följande citat stämmer också med min egen utveckling:" Under denna tid skapade jag mig en världsbild och en livsåskådning som blev till bergfast grundval för mitt dåvarande handlande. Vad jag sedermera har lärt har endast givit anledning till obetydlig komplettering av denna skapelse och någon förändring har inte behövts."
Detta skrev Hitler år 1925 åtta år före maktövertagandet. Det var kanske anledningen till att han inte omvärderade jude- och rasfrågan. Han skriver följande om ungdomen:" Ungdomen levererar projekt och byggnadsmaterial varav den mognare åldern väljer och bygger till stenarna och uppför byggnaden dvs när inte ålderns så kallade vishet förkväver ungdomens genialitet."
Om boklig kunskap har Hitler följande synpunkter:" Jag känner människor som har läst ofantligt mycket, som har plöjt igenom den ena boken efter den andra bokstav för bokstav, men som jag trots detta inte vill kalla " belästa". De besitter visserligen ett omfattande "vetande" men deras hjärnor är inte i stånd att disponera och registrera allt material som de har upptagit. De saknar förmågan att skilja det värdefulla från det värdelösa i en bok, att absorbera det förra så fullständigt att de inte glömmer det, men gå förbi det senare eller åtminstone inte släpa det med sig som en obrukbar barlast. Läsningen är inget självändamål utan ett medel för något annat. I andra hand skall läsningen bidra till att utkristallisera en allmän världsuppfattning."
När jag diskuterat Mein kampf med mina bekanta visar det sig att man inte vet när den skrevs och i vilket sammanhang den kom till. Erwin Leisers skriver i introduktionen av boken följande:" Boken påbörjades när Hitler satt i fängelse i Landsberg efter sin misslyckade kupp i Mûnchen den 9 november 1923… Han skrev inte någon självbiografi eller partiprogram. När han lämnade manuskriptet hette boken " Fyra och ett halvt års kamp mot lögn, dumhet och feghet".Amann(utgivaren) ändrade titeln till Mein Kampf. Första upplagan utkom på sommaren 1925… De intellektuella tog varken boken eller författaren på allvar…Kurt Tucholsky skrev om Hitler:" Den mannen existerar inte. Det enda som finns är det oväsen han ställer till med." Två efter Hitlers makttillträde (1933)tog Tucholsky sitt liv i Göteborg.
Leiser sammanfattar på ett bra sätt vad jag har kommit fram till i följande citat:" Grotesk är bl.a. Hitlers övertygelse att han skulle kunna vinna kriget mot bolsjevismen utan större svårigheter då den enligt hans uppfattning dominerades av judar som saknade förmågan att grunda stater. Jätterikets sammanbrott skulle sedan utgöra den "väldigaste bekräftelsen" på rasteorin." Hitler kunde inte förklara på vilket sätt en seger för den "judiska bolsjevismen skulle innebära en seger för den "judiska" storkapitalismen. Han hävdade ännu den 4 februari 1945 att endast " det judiska inflytandet på Churchills engelsmän" hade hindrat Storbritannien att bli Tredje rikets bundsförvant. Det kan vara sant eftersom många konservativa parlamentsledamöter förordade en uppgörelse med Hitler.

Inga kommentarer: