tisdag 30 juni 2009

"Mein Kampf" ges ut igen?

I en nyhetsartikel i DN den 30 juni 2009 med rubriken "Mein Kampf" ges ut igen? avhandlas problemet med utgivningsrätten till boken. Enligt artikeln råder till vidare " förbud mot att publicera boken och delstaten Bayern äger rättigheterna fram till 2015." Bayerns forskningsminister Wolfgang Heubisch tror att en kommenterad utgåva kan hindra att nynazister missbrukar boken efter det att Bayern inte längre har rättigheterna kvar.
" Det finns en fara att charlataner och nynazister beslagtar rättigheterna när Bayerns tar slut. Därför tycker jag att det ska finnas en ordentligt förberedd och välgrundad, kritisk version" uppgav han i samma uttalande. "Mein Kampf" har varit förbjuden i Tyskland sedan slutet av andra världskriget men judiska grupper och historiker har länge velat se en kommenterad version. Enligt TT- AFP Berlin. I Sverige finns den inte i bokhandeln men man kan komma över den i antikvariaten.
Jag har just läst boken och jag tänkte skapa debatt genom att citera de värsta avsnitten när det gäller judehat och rasism. Det var tydligen alltför utmanande och artiklarna blev inte publicerade av Sourze. Mitt intryck av Hitler var att han var mycket intelligentare än jag hade en aning om. Han överlistade alla motståndare både på hemmaplan och i utlandet ända tills han gjorde två överilade beslut nämligen anfallet på Sovjetunionen 1941 och krigsförklaringen mot USA samma år. Att han så kapitalt missbedömde Sovjets och USA:s styrka berodde på hans tro att judarna saknade förmåga att organisera en stat och att det fanns lägre raser.
För att orientera sig om Hitler närmare kan jag rekommendera följande artiklar:" Om högern hade vunnit kriget (Sourze Yngve Karlsson sidan 10, De tyska judarna och Palestina sidan 9, Den nazistiska terrorismen sidan 10 och Andra världskriget ett misstag? sidan 10"

Inga kommentarer: