måndag 2 januari 2012

Kinesiska varningssignaler.

Vad har vi att vänta av det nya året när det gäller ekonomisk utveckling? Det har nobelpristagaren Paul Krugman tagit upp i en artikel i DN den 23 dec. 2011 under rubriken ”Kinesiska varningssignaler” .

Vad han varnar för är att vi förlitar oss för mycket att kineserna än en gång skulle rädda världsekonomin. Han skriver om att världens ekonomier varit beroende av byggkonjunkturer som sedan varit ett bränsle till stigande fastighetspriser och som skapat en bubbla som sedan har spruckit.

Krugman skriver :” Är det Japan mot slutet av 1980-talet jag beskriver? Eller USA 2007 ? Det skulle det kunna vara. Men för ögonblicket talar jag om Kina. Ännu en riskfaktor i en världsekonomi som sannerligen inte behöver fler sådana just nu…. Jag har inte velat uttala mig om läget i Kina, delvis därför att det är så svårt att veta vad som egentligen pågår. All ekonomisk statistik betraktas bäst som extra tråkig form av science fiction men Kinas siffror har mer av fiction än de flesta.”

Jag tror att Kina och utvecklingsländerna ännu en gång kommer att rädda världsekonomin. Det innebär att Kina går från tvåsiffriga tillväxttal till 7 eller 8 procent för 2012. Det skall bli spännande att se vad som har hänt världsekonomin fram till årsskiftet 2012-2013.

Krugman avslutar artikeln på följande sätt. ” Jag hoppas att jag inte sprider panik i onödan. Men man kan inte undgå att bli orolig. Det som händer i Kina låter alldeles för likt de ras som vi redan ser på andra håll. Och en världsekonomi som i förväg lider av oredan i Europa behöver sannerligen inte något nytt krisepicentrum.”

1 kommentar:

inger-sofia sa...

HEJ Yngve och GOTT NYTT 2012
Hoppas kan man alltid..att det oxå blir ett GOTT år för all världens invånare Kram