tisdag 20 december 2011

Europas ödestimme.

Jag har den senaste tiden tagit del av artiklar som är pessimistiska och oroväckande när det gäller världens framtid. Jag tänker närmast på Per T. Ohlssons söndagsartikel den 11 dec. 2011 med rubriken ” Europas ödestimme”.

Inledningen har följande lydelse : ” Tänk om vi lever i en illusion av trygghet, omedvetna om att Europa ännu en gång rör sig mot avgrunden”. För 100 år sedan var man helt omedveten om att man stod inför en avgrund nämligen Första världskriget. Författaren Stefan Zweig skriver i sin bok ” Världen av i går” följande tankar om tiden före Första världskriget : ” När jag försöker finna en lämplig beteckning för tiden före första världskriget, den tid i vilken i vilken jag växte upp, hoppas jag träffa rätt när jag säger . det var trygghetens gyllene tidsålder.”

Vem eller vilka är ansvariga för sakernas tillstånd? Man kan säga att Tyskland och Frankrike satte tillväxt- och stabilitetspakten ur spel när man drog på sig otillåtliga budgetunderskott 2002-2003. Pakten innebar att budgetunderskottet skulle vara högst 3 procent av BNP och statsskulden högst 60 procent av BNP och skulle garantera statsfinansiell stabilitet men när dessa tungviktiga kunde ignorera den fanns det ingen anledning för andra att bry sig om reglerna.

Per T. Ohlsson avslutar artikeln med följande ord : ” Måtte årsskiftet 2011-2012 bli det ögonblick då Europa började backa bort från avgrunden.”

Inga kommentarer: